Pri pohľade na najnovšiu vlajkovú loď značky Kia, model EV9, si všimnete nielen hranatý dizajn SUV, ale aj samotné veľké rozmery. Na dĺžku má úctyhodných 5 metrov, na šírku 1,980 metra (bez spätných zrkadiel), v rázvore 3,10 metra a na výšku 1,78 metra. #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item1 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_0219-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item2 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9854-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item3 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_0256-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item4 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_0107-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item5 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9660-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item6 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9717-1-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item7 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9750-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item8 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9787-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item9 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/KIA-EV9-gtline-interior-hires-002-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item10 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/KIA-EV9-gtline-interior-hires-003-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item11 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9781-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item12 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9782-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item13 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_0035-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item14 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_0037-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item15 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9771-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item16 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9775-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item17 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9791-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item18 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9622-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item19 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9826-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item20 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9816-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_4 .td-doubleSlider-2 .td-item21 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9830-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } 1 z 21 Jeho exotický vzhľad s veľkými, hladkými plochami a jasnými dizajnovými líniami dotvárajú pri testovanom modeli hliníkové 21-palcové disky (inak štandard 19) v plnom netradičnom dizajne a dizajnérmi zakomponovaná tkz. grafika Star Map v predných a zadných svetlách. Čo je zvláštne, že napriek mohutnému a hranatému dizajnu je koeficient odporu vzduchu len 0,28 – Prispievajú k tomu aktívne vzduchové klapky a „vzduchové clony“ v prednom nárazníku. Taktiež 3D obloženiu spodku a predĺženej zadnej časti s veľkým spojlerom. Dve výkonnostné úrovne Kia EV9 je dostupná v dvoch rôznych výkonových variantoch: základná s jedným elektromotorom vzadu ( RWD) s pohonom zadných kolies s výkonom 150 kW (204 k) a maximálnym krútiacim moment 350 Nm a výkonnejšia verzia s pohonom všetkých kolies (AWD) s dvoma elektromotormi s výkonom 283 kW (385 k) a maximálným krútiacim momentom 600 Nm. Stručný prehľad technických údajov: Kia EV9 RWD Kia EV9 AWD Motor Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom Dva synchrónne elektromotory s permanentnými magnetmi Pohon zadných kolies všetkých kolies Výkon 204 k (150 kW) 385 k (283 kW) Krútiaci moment 350 Nm 600 Nm (GT-Line 700 Nm) 0–100 km/h 9,4 s 6 s (GT-Line: 5,3 s) Najvyššia rýchlosť 185 km/h 200 km/h Kapacita batérie 99,8 kWh 99,8 kWh Doba nabíjania 0-80% (max. nabíjací výkon) 24 min 24 min Spotreba energie (WLTP)* 20,2 kWh/100 km 22,3–22,8 kWh/100 km max. 563 km 512 km My sme mali možnosť vyskúšať v rámci redakčného testu výkonejšiu motorizáciu vo verzii verziu GT- line s výkonom 283kW a pohonom všetkých kolies. Jeho údaje vyzerajú viac ako presvedčivo, napriek jeho vyššej pohotovostnej hmotnosťi. Takto disponované vozidlo je na ceste neskutočný šprintér. Z 0-100km/h zrýchli za 5,3 s. Max. rýchlosť má obmedzenú na 200km/h (slabšia verzia 185km/h). Toto práve neohúri, ale zas ak necestujete v Nemecku na diaľnici s neobmedzenou povolenou max. rýchlosťou tak to nebudete riešiť. Apropo Volvo má všetky motorizácie vybavené obmedzovačom max. rýchlosti na hodnote 180 km/h. K dispozícii 99,8 kWh batéria Obe verzie majú k dispozícii batériu s kapacitou 99,8 kWh, ktorá by mala umožniť dojazd až 563 kilometrov (WLTP) pre RWD a 512 kilometrov (WLTP) pre AWD. A ako je to s reálnou spotrebou? Odpor vyššie postaveného vozidla má v konečnom dôsledku za následok vyššiu energetickú potrebu. Presnejšie pri teste v kombinovanej prevádzke 25,5 kWh na 100 kilometrov (vrátane strát pri nabíjaní), čo postačí na dojazd 391 kilometrov. A ak jazdíte konštantnou rýchlosťou 130 km/h, tak rátajte cca 300-320 kilometrov. To je ďaleko od oficiálnej udávaného (podľa WLTP) dojazdu 563 kilometrov. Vďaka 800-voltovej technológii nabíjania s maximálnym nabíjacím výkonom 210 kilowattov je možné batériu nabiť z 10 na 80 percent za 24 minút. Za 15 minút nabijete elektrinu na dojazd až 249 km. Nápomocná je online navigácia s informáciami o nabíjačkách, kedy auto v rámci navigácie počíta s nabíjaním, takže si pred nabíjacou stanicou predhreje akumulátor, aby sa rýchlejšie nabíjal. Samozrejme nestálosť a nepredvídateľnosť nabíjacieho výkonu na verejných nabíjačkách má vplyv v praxi na výsledné časové hodnoty nabíjania. Praktická je aj štandardná funkcia „Vehicle-to-Load“ (V2L), s ktorou je možné batériu vozidla použiť ako 220-voltový zdroj energie buď cez adaptér na nabíjacom porte alebo cez zásuvku v batožinovom priestore. Interiér: Priestranný a pohodlný Zákazníci majú na výber, pokiaľ ide o konfiguráciu sedadiel, okrem šesťmiestnej (2+2+2), ktorú sme mali na testovanie aj sedemmiestnu konfiguráciu. Interiér je veľmi priestranný (navyše netradične veľké presklenie poskytuje vzdušnejší pocit) a variabilný (Kia ponúka aj variant s otočnými sedadlami v druhom rade). V prvom a druhom rade je miesta nadbytok vo všetkých smeroch a aj v treťom rade sedadiel je viac miesta ako býva pri ostatných 7-miestnych vozidlách (pomerne pohodlne môžu v treťom cestovať pasažieri vysokí do cca 1,75 metra). V prednom rade sedíte na veľkých pohodlných kreslách s príjemne mäkkými opierkami hlavy (niečo na spôsob ako v luxusnom Mercedese) a pozeráte sa na dve 12,3-palcové obrazovky určené pre digitálny prístrojový štít a infotainment, ktoré spája 5,3-palcový displej ovládania klimatizácie. Žiaľ, ovládanie klimatizácie je umiestnené na obrazovke tak, že naň nemusíte vidieť cez volant, pokiaľ ste nižšieho vzrastu. Je teda dobré, že tu Kia myslela na prídavné manuálne tlačidlá klimatizácie, vďaka tomu nie je potrebné kvôli zvýšeniu či zníženiu teploty vstupovať do infosystému. Taktiež radiaca páka a štartovacie tlačidlo sú trochu skryté, čo však po krátkom čase pri obsluhe nevadí, nakoľko ich sa ich naučíte ovládať po hmate. Zaujímavosťou sú tkz. „neviditeľné“ tlačidlá umiestnene na stredovom paneli, na ktoré si takisto treba zvyknúť, forma tu totiž dostala prednosť pred funkciou. Pochváliť musíme veľa odkladacích priestorov a použitý výber kvalitných materiálov. Je tu aj samozrejme polička pre nabíjanie mobilov, dosť nás však zarazilo, že bez kábla nefunguje spojenie mobilu cez Apple CarPlay a Android Auto. To úž dokážu aj výrazne lacnejšie automobily. Ešte pár slov k sedadlám: Kia EV9 ponúka vyhrievanie a ventiláciu sedadiel v prvých dvoch radoch sedadiel a pre predného spolujazdca aj opierku nôh, plus pre vodiča sedadlo s masážnou funkciou. Poteší aj kufor pod prednou kapotou Pokiaľ auto plne obsadíte tak musíte rátať s tým že už veľa batožiny nenaložíte, konkrétne 333 litrov. Samozrejme tento objem narastie po sklopení tretieho radu na 828 litrov ( pri sedemmiestnej 807 litrov) a ak sa sklopia aj operadlá druhého radu, vznikne ložný priestor s rovnou podlahou a objemom až 2393 litrov ( pri sedemmiestnej verzii 2 318 litrov). Poteší aj kufor pod prednou kapotou, predovšetkým na uschovanie káblov. Pokiaľ vám ide o hmotnosť prívesu tak treba vsadiť na výkonnejšiu štvorkolku, tá utiahne až 2 500 kilogramov. Základný model, ktorý sme mali na test s pohonom zadnej nápravy totiž utiahne iba 450 kg s nebrzdeným prívesom a 900kg s brzdeným, čo je fakt málo. EV9 je pohodlný koráb Kia EV9 zaujala komfortným podvozkom s dobrou absorpciou nerovností a na tak veľké a ťažké auto prekvapujúco ľahkou ovládateľnosťou. Vplyv má na to aj riadenie, ktoré funguje presne a priamo. Fyzika sa prejaví len v ostrejšie rezaných zákrutách keď už auto jeho vyššia pohotovostná hmotnosť (cez 2,5 tony, samotná batéria váži 566 kg) tlačí von so zvolenej stopy. Skvelé je akustické odhlučnenie, vrátane aerodynamiky a valivého hluku. Nová platforma sa sústredí aj na obmedzenie vibrácií, čo sa skutočne podarilo. Inak EV9 dokáže sama reagovať na povolené max. rýchlosti a spoľahlivo sa udržovať v jazdných pruhoch, čo však nevie je „načítať“ kruhové objazdy, ku ktorým sa blíži bez spomalenia plnou rýchlosťou. Taktiež je otravné upozornenie na prekročenie povolenej max. rýchlosti, ktoré reaguje už pri malom (2km/h) prekročení. Hoci sa dá vypnúť, pri ďalšom naštartovaní vozidla je opäť aktívne. Prečo je to tak? no lebo to „chce“ zákon od polovice minulého roka (tento bezpečnostný prvok výbavy dostanú všetky nové autá). Funkcia rýchlej voľby na volante (takto tento problém rieši napríklad BMW) pre vypnutie tejto funkcie by sa tu hodila. Pri parkovaní sa nemusíte obávať, aj napriek jeho veľkým rozmerom, že by ste tak veľké auto odreli. Nápomocné sú parkovacie čidlá vpredu aj vzadu, rovnako ako panoramatická kamera, ktorá sa zobrazuje na obrazovke infotainmentu so zreteľným rozlíšením. Za príplatok je v ponuke aj autonómne parkovanie (samostatné zaparkovanie a výjazd vozidla), ktoré sa da ovládať cez kľúč diaľkového ovládania. Plusy Originálny dizajn Úctyhodná akcelerácia Pohodlné cestovanie Priestranný a variabilný interiér Dobrá absorpcia nerovnosti Dobrá ovládateľnosť vozidla 800V architektúra ( krátke nabíjacie časy) Bohatá výbava Veľký akumulátor 7-ročná záruka výrobcu Kia zahŕňa batériu Mínusy Reálny dojazd je výrazne kratší ako udávaný Apple CarPlay a Android Auto len cez kábel Ergonómia ovládania Otázna strata hodnoty Foto+ text: Lukáš Vajda Príspevok Obratný mastodon zobrazený najskôr AUTOTEST.sk.
O tréningovom programe CrossFit už ste s najväčšou pravdepodobnosťou počuli, keďže je to už pár rokov jeden z najobľúbenejších športov. Viete však, o aký šport sa vlastne jedná, ako CrossFit vznikol a čím je taký výnimočný? Ak sa chcete dozvedieť viac, ta
prejsť na článokVýber správneho typu bicykla nie je až taký jednoduchý proces, ako by sa zdalo. Aby sme Vám pomohli zorientovať sa , tu je zopár rád, ako si vybrať správny bicykel. Pred kúpou bicykla je dôležité uistiť sa, akým spôsobom a ako intenzívne budete bicykel
prejsť na článok