Spoločensky prospešné podnikanie: Ako sa líši od toho komerčného?

Podnikaním je možné dosiahnuť mnoho všeobecne prospešných cieľov. Ľudia, ktorí majú na zreteli hlavne a práve tieto ciele, si ich však často nedokážu spojiť s podnikaním. Niekedy sa zdá, akoby medzi podnikaním a všeobecným blahom zívala hlboká priepasť. Nájdu sa však aj ľudia, ktorí ju úspešne dokážu preklenúť. Na začiatku marca sme viedli seminár s začínajúcimi podnikateľmi, ktorí sa rozhodli svojim podnikaním prispieť k všeobecnému blahu. Zistili, že možno nie celkom vedia spojiť budúcu podnikateľskú činnosť so svojimi spoločensky prospešnými cieľmi. Dobre sa nám preto hodila metodológia LogFRAME, ale ešte predtým, než sme sa do logickej postupnosti cieľov pustili, potrebovali sme si spoločne vyjasniť odpoveď na zásadnú otázku: Ako sa líši bežné podnikanie od podnikania sociálneho? Obvyklým, nie však jediným možným, cieľom podnikania je zvýšiť hodnotu vloženej investície (peňazí, zdrojov i úsilia). Firmy, ktoré majú silnú podnikateľskú etiku, teda nenechávajú ležať ladom zdroje, ktoré majú k dispozícii, ale naopak sa snažia ich využiť tak, aby dosiahli čo najvyššie výnosy. Cieľ sociálneho podnikania býva na druhej strane posunutý troška inam. Tieto firmy jeho prostredníctvom pracujú na odstránení nejakého pálčivého spoločenského problému. Taký podnik sa potom napríklad rozhodne zamestnávať mladých ľudí, ktorí vychádzajú z detských domovov, aby získali kompetencie potrebné pre ich uplatnenie na trhu práce. A to je ten hlavný cieľ – aby sa títo mladí ľudia vedeli plnohodnotne zaradiť do spoločnosti a získali potrebné pracovné návyky. Sú teda tieto dva svety podnikania od seba zásadne vzdialené? Na prvý pohľad by sa tak mohlo zdať, v skutočnosti však k sebe majú aspoň v niektorých aspektoch celkom blízko. Komerčné firmy, ktoré sú dlhodobo (desiatky rokov) úspešné, svojím podnikaním významne prispievajú k všeobecnému blahu. Prínos ich produktov a služieb široko presahuje ich vlastnú misku ryže – teda len ich vlastný finančný prospech. Napr. sieťové komponenty, ktoré Cisco dodáva po celom svete, umožňujú ľuďom jednoduchší prístup k znalostiam. Iste, tržby z týchto komponentov zvyšujú hodnotu spoločnosti Cisco, ktorá naozaj sociálnym podnikom nie je. Hodnota, ktorú používanie ich produktov prináša spoločnosti, je však násobne väčšia. A naopak, pokiaľ sociálny podnik v mene vyššieho cieľa zabudne na efektívne využitie svojich zdrojov, jeho podnikanie sa stane trvalo neudržateľné. Nakoniec sú zdroje i energia ľudí skonzumované a chýbajú na vykonanie činností potrebných pre dosiahnutie vyšších cieľov. Sociálne firmy síce často získajú jednorazové financie z grantov alebo sponzorských darov, ktorých účelom obvykle býva rozšírenie aktivít alebo iné investície. Niekedy sa však stáva, že ich namiesto investovania použijú na pokrytie opakovaných strát z svojej bežnej činnosti („Nevadí, že nám to už niekoľko rokov neprináša zisk, pokryjeme to z grantov.“). V prípade, že si dlhodobo navyknú na takýto „podnikateľský doping“, začnú neefektívne využívať svoje zdroje. Prípadný následný výpadok jednorazových zdrojov financovania môže viesť k „abstinenčným príznakom“ a rýchlemu koncu. Sociálne podnikanie nie je teda „iným“ podnikaním. Uprednostňuje síce spoločenský prospech pred tvorbou zisku, no i tá je neoddeliteľnou súčasťou jeho dlhodobého úspechu rovnako, ako je podmienkou úspešného „bežného“ podnikania jeho spoločenský presah. Autor: Tomáš Bujna, TC Business School Mail: [email protected] Profil na Google+: google.com/+TomášBujna

prejsť na článok

Už poznáme prvé lietajúce ryby

Všetko to začalo pred pár mesiacmi. Symbol lietajúcej ryby nás inšpiroval k tomu, aby sme grantový program vyhlásený v septembri 2013 pomenovali rečníckou otázkou „Môžu ryby lietať?“. Bola to veľká výzva pre všetkých šikovných a nadšených ľudí, ktorí vedi

prejsť na článok

Počítačové hry môžu byť pre deti prospešné

Svet počítačových hier je rozmanitý a obsahuje oveľa viac ako len bojové témy, simulácie jazdy alebo športové zápasy. Sú aj také, ktoré prepájajú deti s rodičmi, deti navzájom, ale aj deti s učiteľmi. Môžu vzdelávať o dejinách architektúry alebo iných zau

prejsť na článok

Spustili sme Biznis Inkubátor

Grantový program „Môžu ryby lietať“ neskončil len odovzdaním cien štyrom víťazným projektom. Ďalších osem finalistov postúpilo do PROVIDA Biznis Inkubátora, v ktorom sa učia prepájať podnikateľské zručnosti a spoločenský prospech. Každá organizácia a

prejsť na článok

make-up

make-up make-upUNCODE.initRow(document.getElementById("row-unique-14"));späť na všetky službyLíčenie má za úlohu podčiarknuť prirodzenú krásu každej z nás. V našom salóne sa nestretnete s nánosm

prejsť na článok

Kroky, ktorými si uľahčíte cestu k úspechu v podnikaní

Podnikanie je cesta plná vzrušenia, výziev a možností. Často však záleží od toho, ako všetko dobre naštartujete. Kľúčovým krokom na začiatku podnikateľskej cesty je výber správnej formy podnikania a jej založenia. Ako si správne vybrať a potom firmu čo na

prejsť na článok