Význam farieb vo webdizajne a ich vplyv na človeka

Pri výbere farieb na web je dobré poznať ich význam a vedieť ako pôsobia jednotlivé odtiene na ľudí. Často sa stretávame s tým, že farby sú už dané, napríklad keď má firma jasnú korporátnu identitu a celú farebnú stratégiu za nás vymyslel niekto iný. Tu stačí vybrať taký odtieň farby, ktorý je na webe viditeľný a výrazný. V prípadne k nemu vybrať doplnkovú farbu pre hover efekty alebo akčné tlačidlá. Ďalším variantom je, že firma nemá korporátne farby, nejaká farba sa im páči a alebo nechávajú výber úplne na nás. Potom je dobré vedieť čo ktorá farba znamená, prípadne vybrať takú, ktorá firmu odlíši od konkurencie. Dôležité je vedieť pre koho web navrhujeme a nenavrhovať ho pre seba. Sme zástancami jednoduchého dizajnu, ktorý necháva vyniknúť obsah. Je pre nás dôležité, aby sa na web dalo pozerať aj po dlhšom čase. To jednoduché dizajny spĺňajú. Nezovšednejú, nevyjdú z módy, plnia svoj účel. Čo sa týka vyberania kombinácie farieb, existujú určité pravidlá, spôsoby, ako vybrať také farby, ktoré k sebe budú sedieť. Hlavné ale je používať oči a treba vyjsť zo všetkých zabehnutých spôsobov, ak viete prečo. Často takáto voľba pridá dizajnu osobitosť a výnimočnosť. Červená Vášeň, láska, hnev. Budí v ľuďoch aktivitu predovšetkým tú fyzickú. Zvyšuje srdcový tep a zrýchľuje dýchanie. Vzbudzuje emócie. Tiež je ale spájaná s vojnou alebo krvou. Ďalším významom je slovo Pozor. Červenou označujeme úlohy, ktoré tzv. horia. Červená kontrolka tiež nikdy neveští nič dobrého. Pre web je dôležité, že červená priťahuje pozornosť. Takzvane zo stránok kričí. V niektorých prípadoch môže mať až negatívne význam, a to keď je tak výrazná, že má návštevník webu pocit, že na neho príliš naliehate, nútite ho niekam, kam on nechce. To súvisí s nadužívaním červenej na akčných letákoch, akčných cenovkách, akčných akciách Ak sa rozhodnete červenú ešte zvýrazniť čiernym podkladom dostanete sa k významu túžby či vášne, a to predovšetkým z mužského pohľadu. Táto kombinácia totiž pripomína adrenalín, rýchle autá alebo napríklad lacný sex. To súvisí s častý spojením s peklom, čertov, vášňou a teda zakázaným ovocím. Žltá Šťastie, nádej, podvod. Optimistická farba dodávajúca energiu. Podnecuje k vyššiemu pracovnému výkonu. Je spájaná s chuťou do jedla. Ak si vyberiete žltú pre váš web, dobre vyberte jej odtieň. Žltý text na bielej či svetlej ploche sa z podsvietených obrazoviek zle číta. Rovnaký efekt má aj biely či svetlý text na žltom podklade. Preto sa žltá hodí predovšetkým ako doplnková farba, či farba pozadia. Čierny či tmavošedý text na žltom pozadí sa číta dobre. Oranžová Energia, šťastie, vitalita. Všeobecne veľmi optimistická farba. Rozjasňuje, pridáva energiu, povzbudzuje k životu, je spájaná s priateľstvom alebo pohybom, preto tiež úzko súvisí outdoorom a ľuďmi okolo neho. Ďalej v nás evokuje jesennú farebnosť. V tomto období sa totiž listy v jednej chvíli sfarbia do oranžova a dozrejú tekvice. Často sa používa u akčných tlačidiel, pretože dokáže návštevníkov prinútiť ku kliknutí. Priťahuje pozornosť, ale nie tak silno ako červená. Modrá Kľud, harmónia, dôveryhodnosť, poriadok. Modrá je všeobecne farbou harmónie a pokoja. Vnímame ju ako farbu neba alebo vody, a to aj napriek tomu, že voda modrá nie je, ale vo vodných plochách, ako sú rybníky, či mori, sa modrá odráža práve z neba. Na webe je často spájaná s IT službami. Dôležitý je odtieň modrej, svetlé odtiene upokojujú, jasné odtiene osviežujú a tmavé odtiene pridávajú dôveryhodnosť, pevnosť a poriadok. Preto si ju aj ako korporátnu farbu vyberá toľko bánk. Zelená Začiatok, hojnosť, príroda. Zelená farba nám dáva veľa krásnych odtieňov, ktoré vyzerajú na webe dobre a dávajú mu osobitosť. Všeobecne sa o zelenej farbe hovorí ako o farbe, ktorá dokáže udržať pozornosť. Najskôr preto, že naše oči sú na odtiene zelenej zvyknuté z prírody, je pre nás preto prirodzenou farbou. Zelená často symbolizuje nové začiatky a rast. To vysvetľuje, že táto farba patrí jari, kedy začína rásť nová tráva a po bielej zime sa tešíme z odtieňov čerstvej zelenej viac ako inokedy. Niektoré odtiene, hlavne tie svetlé, nám pripomínajú nemocničné prostredie, sterilitu, majú za úlohu nás upokojiť. Fialová Kreativita, bohatstvo, duchovnosť. Táto farba bývala kedysi vzácna a nosili ju na sebe iba kňazi či príslušníci kráľovského rodu. Preto je dodnes spájaná s bohatstvom, majestátom a duchovnými záležitosťami. Dnešné vnímanie ale duchovnosť fialovej posunulo skôr k ezoterike. Ďalším jej významom je kreativita. Je spojením, dôsledkom ženskej a mužskej sily (teda modrej a červenej farby). Čierna Tajomnosť, elegancia, zlo. Táto farba je spojená s eleganciou a tajomstvom. V západnom svete býva spájaná so zlom a smrťou. Má tú silu, že odráža dôležitosť iných farieb a sama sa posúva do pozadia. Je tzv. neutrálna ale perfektne dopĺňa. Čierna farba je často využívaná pre text, kvôli dobrej čitateľnosti. Čím ďalej tým častejšie sa s ňou stretávame v hlavnom menu či pätičke. Vyzerá pekne na veľkých plochách a je výborná pre zvýraznenie určitej časti webu. Čierna ako farba pozadia dáva vyniknúť kriklavějším farbám a takéto kombinácie pôsobí kreatívne a moderne. Biela Čistota, rýdzosť, cnosť. Používa sa predovšetkým ako podkladová farba. Bielu najviac vnímame v zime, keď napadne sneh a veľa vecí zostane pod ním schovaných. Vnímame ju ako farbu čistoty, cnosti a nevinnosti. To najmä preto, že akákoľvek špina (neresť) je na bielej farbe hneď vidieť. Všeobecne je známe, že čierny či tmavý text na bielom pozadí sa ľuďom najlepšie číta. Aj ostatné grafické prvky na bielom podklade pekne vyniknú. Navyše biela farba ako podklad slúži návštevníkom webu ako oddychová zóna a lepšie sa im spracúvajú informácie, ktoré práve čítali. Dá sa pracovať aj s opačným rozložením farieb, teda tmavé pozadie a biele texty či iné grafické prvky. To vyzerá pekne ak sú biele plochy veľké. Ďalej sa biela farba požíva pre minimalistické weby, ktoré prikladajú dôraz funkčnosti. Výnimkou nie je ani časté použitie bielej farby ako podkladu u webových portfólií dizajnérov. Biela farba dáva vyniknúť ostatným farbám. Je teda dobré ju použiť ako doplnkovú farbu. Šedá Zlá nálada, konzervatívnosť, formalita. Šedá symbolizuje zlú náladu, často tiež mesto (betón) alebo formálnu stránku, kedy je dôležité nevyčnievať. V slovenskom jazyku používame prirovnanie šedá myš. Šedú je dobré použiť ako doplnkovú farbu či farbu pozadia. Pomocou nej zvýrazniť inú farbu. Tmavo šedá, môže pôsobiť moderne a významom má bližšie k čiernej. Hnedá Príroda, zdravotná nezávadnosť, spoľahlivosť. Hnedá je spojená so zemou, hlinou a drevom. Pôsobí preto ako prirodzená farba. Symbolizuje dôveryhodnosť. Je tu ale rozdiel medzi dôveryhodnou modrou a hnedou. Hnedá totiž priláka ľudí orientované na pokoj domova, tiež návštevníkov, ktorí nemajú radi zmeny, sú staromódni a neodchádzajú z vyjazdených koľají. Na webe sa hnedá moc často nepoužíva, uvidíme ju skôr v pozadí. Béžová Konzervatívnosť, zbožnosť, mdlosť, ľudskosť. Béžová farba sa chová podľa toho, s ktorou farbou ju spojíte. Pokiaľ k nej pridáte teplé farby, zmení sa na teplú a obrátene. Niekedy je vnímaná ako nudná farba. Tiež je spojená s človekom a s ľudskosťou. To zrejme kvôli farbe kože, ktorá je často béžovo znázorňovaná. Konzervatívnosť ako jeden z významov béžovej prisudzujú jej nerozhodnosti. Nie je jasné, k čomu ju priradiť, ohýba sa podľa toho, čím ju doplníte. Šampáňová Kľud, elegancia, rýdzosť. Táto farba je veľmi jemná, spája sa s eleganciou. Všeobecne ale táto farba zjemňuje. Nie je taká ostrá ako biela a preto je nežnejšia vo vzťahu k ostatným farbám. Aj pre ňu platí, že v závislosti od iných farieb mení svojou teplotu. Dala by sa tiež pekne využiť pre odpočinkovú zónu, pokojnejšie dizajny alebo dizajny s nádychom histórie.

prejsť na článok

Psychológia farieb vo webdizajne

/*! elementor - v3.10.0 - 09-01-2023 */ .elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title[class*=elementor-size-]>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .e

prejsť na článok

Livestreaming: jeho význam pre komunikáciu so zákazníkmi

Spôsobov ako komunikovať so svojimi zákazníkmi na sociálnych sieťach je mnoho. Pravidelne sa môžete prihovárať prostredníctvom príspevkov, príbehov, reels či livestreamov. Každý z uvedených spôsobov komunikácie má na vašich zákazníkov iný vplyv. V dnešnom

prejsť na článok

Umenie vo webdizajne

Umenie vo webdizajne  Webdizajn sa vyvinul z jednoduchých statických stránok na interaktívne a esteticky príťažlivé webové rozhrania. V dnešnej digitálnej ére je webdizajn viac ako len

prejsť na článok

Design ako spôsob myslenia

Design ako spôsob myslenia  V dnešnej dobe je design neoddeliteľnou súčasťou nášho života. Nachádza sa všade okolo nás v reklamách, na obaloch výrobkov, v digitálnom svete a dokonca aj

prejsť na článok

Bobypainting

Vážený priaznivec maľby na telo, Prinášame vám dobrý tip na blížiaci sa ďeň detí. Rozšírili sme ponuku profesionálnych bodypaiting farieb o sadu obsahujúcu 8 farieb (á 2,5 ml) spolu so štetcom, hubkou a 16 originálnymi návodmi.  

prejsť na článok