Kúpili sme si elektrospotrebič (práčku) pre našu domácnosť na základe online objednávky. Záručnú dobu sme nepredĺžili, takže platí tá bežná, dvojročná. Práčka sa po roku a pol pokazila. Po náročnom procese oznámenia vady prostredníctvom call centra predávajúceho, sme sa skontaktovali s technikom, ktorý vadu diagnostikoval a objednal náhradný elektronický ovládací panel práčky, pretože taký nemali na sklade. Od oznámenia vady uplynul už 25. deň a ovládací panel stále nie je dodaný. Technika každý tretí deň kontaktujeme, ale odpoveď je stále rovnaká – ovládací panel ešte nebol dodaný. Máme malé deti, štvrtý týždeň bez práčky je pre nás náročný, bielizeň vozíme k rodičom alebo prosíme o pomoc susedov. Ak nebude ovládací panel dodaný do 30 dní od reklamácie, aké máme právo? Môžeme hneď na 31. deň žiadať, aby nám predávajúci dodal novú práčku? Alebo si máme kúpiť novú práčku sami a žiadať vrátenie peňazí za tú pokazenú? A máme nárok na odškodnenie za to, že sme mesiac nemohli prať? Práčku ste si kúpili pre Vašu domácnosť, takže máte postavenie spotrebiteľa a všetky práva, ktoré aktuálne upravuje najmä zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa. Tento zákon v ustanovení § 18 celkom jednoznačne uvádza, že vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Zároveň upravuje, že po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok. To znamená, že ak Vám ovládací panel do 30 dní nedodajú, a zároveň ak ho technik nepríde v rámci týchto 30 dní úspešne nainštalovať, potom máte dve možnosti. Hneď na 31. deň môžete od predávajúceho požadovať, aby Vám okamžite dodal novú práčku alebo môžete predávajúcemu oznámiť, že od zmluvy odstupujete. Ak sa rozhodnete od zmluvy odstúpiť, požadujte aj odvoz pokazeného výrobku a vrátenie peňazí. Vaše rozhodnutie môže závisieť od toho, či bude rýchlejšia výmena pokazenej práčky za novú pôvodným dodávateľom, alebo kúpa novej práčky od iného dodávateľa. Ak momentálne nemáte dostatok voľných prostriedkov na kúpu novej práčky a nechcete si práčku kupovať na splátky, alebo si brať iný druh spotrebiteľského úveru, môže byť pre Vás práve lepšia voľba trvať na dodaní novej práčky pôvodným predávajúcim. Len pre úplnosť – ak Vám pôvodný predávajúci dodá namiesto pokazenej práčky novú, bude plynúť pre tento výrobok nová záručná doba. Odporúčame Vám, aby ste Vašu voľbu – teda či budete požadovať výmenu pokazenej práčky za novú, alebo či od zmluvy odstúpite a budete žiadať vrátenie kúpnej ceny, oznámili predávajúcemu písomne. E-mailová komunikácia bude v tomto ohľade postačujúca. Čo sa týka nároku na odškodnenie, zo zákona o ochrane spotrebiteľa vyplýva len výslovné právo na náhradu škody spôsobenú vadným výrobkom. To je taká škoda, ktorá vznikne na zdraví alebo na živote poškodeného alebo na veci inej, ako je vadný výrobok. Táto škoda ale musí byť spôsobená vadným výrobkom. Zjednodušene povedané – ak by práčka vybuchla a to by spôsobilo škodu, máte nárok na jej náhradu. Podľa nášho názoru však nemáte právo na náhradu nákladov spojených s nemožnosťou používať práčku (napríklad náklady na čistiareň alebo pranie bielizne vo verejných práčovniach) a ani na náhradu primeraného zadosťučinenia za nepríjemnosti spojené s nemožnosťou prať Vašu bielizeň. To preto, lebo zákon takýto nárok neupravuje a všeobecné princípy náhrady škody sa nemôžu uplatniť, keďže dodávateľ neporušil žiadnu zmluvnú a ani zákonnú povinnosť. Iná situácia by nastala, ak by predávajúci po 30 dňoch od reklamácie nijakým spôsobom nereagoval. Teda, reklamáciu by neriešil ani opravou a nereagoval by ani na Vašu voľbu, či už výmenou výrobku za nový alebo vrátením peňazí a odvezením pokazeného výrobku. V takom prípade by porušil svoje povinnosti a ak by tým spôsobil škodu, za túto škodu by zodpovedal. Teda, ak by ste naďalej pre jeho nečinnosť nosili bielizeň do čistiarne, mali by ste právo požadovať náhradu škody v tejto súvislosti. Ale nemali by ste právo na primerané zadosťučinenie za spôsobené nepríjemnosti. Taký nárok z právnej úpravy nevyplýva. Aktuálne je v legislatívnom procese úplne nový Zákon o ochrane spotrebiteľa. Je to nová komplexná úprava spotrebiteľských práv, ktorá celkom obsažne novelizuje aj Občiansky zákonník a ostatné zákony, ktoré so spotrebiteľskými právami súvisia, ako napríklad zákon o reklame, zákon o bankách, zákon o spotrebiteľských úveroch a zákon o elektronickom obchode. Na základe tohto nového zákona je už celá úprava zodpovednosti za vady vo vzťahu k spotrebiteľom presunutá do Občianskeho zákonníka, konkrétne do novelizovaného oddielu Osobitné ustanovenia o spotrebiteľskej kúpnej zmluve (§ 612 – § 626). Tu je celkom dôležité navrhované nové znenie § 623 ods. 1: „Kupujúci má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou veci alebo opravou veci. Kupujúci si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil predávajúcemu neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu značné ťažkosti.“ Zjednodušene povedané, od účinnosti nového zákona (zatiaľ nie je zrejmé, kedy nastane, navrhovaná bola od 1. marca 2024, ale zákon je len v štádiu prvého čítania) nebude nevyhnutné, aby ste najskôr čakali, či sa predávajúcemu podarí v rámci záručnej opravy vadu počas 30 dní odstrániť. Mali by ste mať právo hneď sa rozhodnúť, že chcete vadný výrobok vymeniť za nový. Nebude to však bez obmedzenia – pravdepodobne pri malých vadách by ste nemali mať právo na výmenu, pretože to by spôsobilo predávajúcemu neprimerané náklady. Myslíme si však, že v prípadoch ako je ten Váš, teda ak by práčka jednoducho neprala (napríklad, nešlo by len o nedoliehanie dvierok práčky spôsobujúce malé presakovanie), mali by ste mať voľbu výmeny výrobku alebo jeho opravy hneď a nie až po tridsiatich dňoch. To by mohlo byť práve pre Vašu situáciu prijateľnejšie, pretože by ste nemuseli 30 dní čakať na opravu práčky. Uvidíme, aké bude finálne znenie nového zákona o ochrane spotrebiteľa a kedy nastane jeho účinnosť. Príspevok Aké sú práva spotrebiteľa v prípade, ak predávajúci neodstráni reklamovanú vadu do 30 dní? je zobrazený ako prvý na Brook Partners.
Správne obchodné podmienky sú jedným z najdôležitejších hľadísk pri prevádzkovaní úspešného eshopu. Behom nášho pôsobenia v oblasti ochrany spotrebiteľa v rámci predaja tovaru cez eshop sme sa stretli s množstvom pochybení a nesprávnych ustanovení, ktoré
prejsť na článokVážení klienti, dňa 15.07.2023 s dátumom zverejnenia 21.07.2023 prezidentka SR svojim rozhodnutím zrušila novelu Zákona o ochrane spotrebiteľa a vrátila zákona na opätovné prerokovanie parlamentu. S ohľadom na politickú situáciu je nepravdepodobné, že dôj
prejsť na článokPod pojmom reklamácia rozumieme uplatnenie zodpovednosti za vady tovarov alebo služieb, kedy kupujúci uplatňuje zodpovednosť za určitú chybu tovaru alebo služby u predávajúceho. Pozor reklamáciu si nie je možné mýliť s odstúpením od zmluvy bez uvedenia dô
prejsť na článokStalo sa vám, že ste prijali reklamáciu a nestihli ste ju vybaviť v zákonnej lehote ? V tomto článku si bližšie rozoberieme náležitosti reklamačného konania a postup v prípade ak ste reklamáciu nevybavili včas. Tento článok sa týka reklamačného konania, v
prejsť na článokOtázka: Je možné povoliť vklad vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností, predmetom ktorého je dohoda o zrušení a vyporiadaní podielového spoluvlastníctva k pozemku rozdelením pozemku na tri samostatné pozemky a súčasne prevod jedného pozemku do vlastn
prejsť na článok