Cookies 2022: Prídeme vo februári o dáta?

O čo ide? V skratke. Od 1. februára nadobúda účinnosť zákon o elektronickej komunikácii, ktorý nám, marketérom, web dizajnérom a všetkým dobrým ľuďom, ktorý živia svoj biznis v online svete skriví úsmevy. Reč je o výrazných zmenách v nastavení využitia súborov cookies na webových stránkach. Čo to v praxi znamená? Doteraz ste mohli svojho návštevníka na webe len oboznámiť s tým, že ho sledujete a tam to končilo. Od 1. februára ale potrebujete jeho aktívny súhlas. V prípade, že nedáte návštevníkovi na výber, čo s vami chce zdieľať môžete za to zaplatiť od 200 EUR až po 10% z vášho obratu za predchádzajúce účtovné obdobie. Ako vyzerali cookies doteraz? Cookies sme sa donedávna snažili umiestňovať tak, aby návštevníka otravovali čo najmenej a mohol sa sústrediť na nakupovanie (napr. viď. vľavo dole). Po novom však budeme potrebovať jeho aktívny súhlas, aby sme mali prístup k jeho dátam. (Zdroj: Footshop.sk) Pohľad právnika vs. UX dizajnéra Jedna vec je pohľad právnika, ktorý sa na problém pozerá optikou inštruktora v autoškole: Plná čiara je ako stena a nič cez ňu neprejde. Pokiaľ ale chceme v online svete ponúkať zákazníkovi to, čo chce a o čo sa aktívne zaujíma, stenu musíme dať preč bez toho, aby sme pri tom klamali do telky. Na ukážku sme si zobrali príklad od našich bratov Čechov, ktorí tento problém riešia komplexne a z nášho pohľadu veľmi solídne: Lišta so súhlasom nesmie návštevníkovi prekážať a už vôbec by nemala byť podmienkou pre vstup na váš web (návštevu). UX dizajnér Ondřej Ilinčev avšak argumentuje, že ak bude lišta veľmi decentná a nebude prekážať, tak na ňu nikto neklikne a my sme bez dát. Súhlas nesmieme vymáhať od užívateľa násilne. Zbohom časté vyskakovanie. Ak sa užívateľ rozhodne akokoľvek, tak mu lištu samozrejme ďalej nepodsúvame, ale pokiaľ sa nerozhodne, je prirodzené, ak sa sa ho na voľbu opýtame znova. Ak ponúkame možnosť Prijať všetko, musíme nevyhnutne ponúknuť aj možnosť Odmietnuť všetko. Tento bod zamieta O. Ilinčev v celom rozsahu. Automaticky tým zabijeme všetky naše šance na konverzie a prídeme o dáta, pretože až príliš návštevníkovi uľahčujeme akciu, ktorú nechceme, aby vykonal. Lištu môžete zavrieť krížikom alebo akýmkoľvek iným jednoduchým spôsobom aj bez udelenia súhlasu. Krížik, resp. tlačidlo Zavrieť je rýchla smrť súhlasu, či nesúhlasu. Pre návštevníka je krížik najjednoduchšia cesta k úniku z cookies, s ktorými aj tak nechce strácať čas. Ak dávate návštevníkovi na výber z jednotlivých typov cookies, tak jednotlivé skupiny a checkboxy nesmú byť predzaškrtnuté. Naopak. Technické cookies, alebo tzv. nevyhnutné musia byť aktívne, resp. zaškrtnuté vždy, pretože slúžia na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť. Ďalší typ sú analytické, alebo aj štatistické cookies, ktoré sa používajú výlučne na štatistické účely. Niektoré weby nechávajú automaticky aktívny aj druhý typ cookies. K tomuto názoru sa prikláňa aj O. Ilinčev. Tretie marketingové cookies, ktoré sú kameňom úrazu ponecháva nezaškrtnuté. Tlačidlo súhlasu by nemalo byť v krikľavých (zdôrazňovacích) farbách Naopak. Podľa O. Ilinčeva by malo byť výrazné, aby ste nenútili návštevníka premýšľať. Tu ale treba myslieť na to, že rovnako (ne)výrazné tlačidlá môžu prinútiť človeka, aby na ne klikol a prečítal si ich. Ako by teda po novom mohli vyzerať nové cookies? Zahraničné ryby sa už medzičasom stihli pripraviť na zmenu ešte v uplynulom roku. V nasledujúcich riadkoch preto prinášame ukážku niekoľkých brandov, ktoré to podľa nás urobili dobre: Asos dáva možnosť návštevníkovi veľkoryso vybrať, čo s ním chce zdieľať slovíčkom: Let me choose nechaj ma vybrať si, čo s tebou chcem zdieľať, ale zároveň nabáda k tomu, aby návštevník dôveroval akcii Thats OK, je to v poriadku. (Zdroj: Asos.com) Zalando stavil na originálny headline, ktorý umiestnil do spodnej lišty bez možnosti zavrieť cookies Krížikom, pričom v detaile majú vopred predzaškrtnuté funkčné ale aj personalizačné cookies. (Zdroj: Zalando.cz) Česi sa s novými cookies museli vysporiadať už v minulom roku. Športová značka Hudy vytvorila pop-up okno, v ktorom otvorene informuje svojho návštevníka o funkciách cookies, ale zároveň ho presviedča, aby dôveroval akcii Prijať všetko. (Zdroj: Hudy.cz) ČSOB využila pop-up okno bez možnosti zavrieť cookies Krížikom. Uvedeným umiestnením sa im podarilo dosiahnuť až 90% mieru súhlasu. Tu je ale dôležité poznamenať, že v bankovom sektore je miera súhlasu pri nevhodnej cookie lište okolo 70%. (Zdroj: CSOB.sk) Záver O. Ilinčev zhŕňa svoj UX pohľad na vec slovami: Pokud je cookies banner neobtěžující, tak se též nikdo neobtěžuje s ním cokoliv dělat a bude ho ignorovat. A pokud lidem zjednodušíme možnost odmítnout všechny cookies, tak to budou dělat. Na základe zozbieraných informácií uvádzame niekoľko poznatkov, ktoré sme si z tohto celého odniesli: Nechajte svojich návštevníkov, aby si vybrali, čo s vami chcú zdieľať. Nebite ich palicou. Namiesto toho zapojte fantáziu, trochu psychológie a získajte si ich sympatie zrozumiteľným textom. Budujte dôveru v zákazníkovi, aby sa aj so svojimi dátami cítil na vašom webe v bezpečí. Oboznámte návštevníka s jednotlivými skupinami cookies a umožnite im ľahký ale hlavne zrozumiteľný prístup k informáciám. Žijeme v informačnom veku, bohužiaľ ľudia sú zahltení toľkými informáciami, že odmietajú čítať to, čomu nerozumejú. Návštevník je pán svojich dát, ale my sme tu od toho, aby sme mu pomohli zorientovať sa v čoraz zložitejšom toku digitálnych informácií. Poznámka: Niesme právnici. Sme marketéri a web dizajnéri, ktorí volajú po spravodlivosti. V žiadnom prípade sa za vyššie uvedené veci, podobne ako citovanými kolegovia z brandže neručíme u právnika. Potrebuješ pomôcť? Ak chceš implementovať cookies na svoj web a máš ho postavený na platforme WordPress, pomôžeme, poradíme. Kontaktuj nás, alebo si pozri článok, v ktorom hovoríme viac o implementácii modulu a cookies lišty na mieru: Cookies v roku 2022: Aké zmeny nás čakajú od 1. februára? Kontakt Odkiaľ sme čerpali: Ondřej Ilinčev: Cookies 2022 právník vs. designér PeckaPodcast: Pečeme vánoční cookies Zákon o elektronických komunikáciách Nový zákon o elektronických komunikáciách výrazne zmení cookies lišty na web stránkach Príspevok Cookies 2022: Prídeme vo februári o dáta? je zobrazený ako prvý na Inoby.

prejsť na článok

Riziká zle nastavených cookies: Prichádzate o presné dáta v analytike, brzdíte si SEO a hrozí vám aj pokuta

Podceňovali ste doteraz súbory cookies? Aj ste už dávno zabudli, že ich máte na stránke a netušíte, či je formát správny a všetko funguje ako má? Vo vlastnom záujem radíme skontrolovať si ich. Táto povinná jazda vám môže zachrániť analytiku, platený i org

prejsť na článok

Ako ma vyzerať Cookies lišta od 1.2.2022

Niektorí podnikatelia a majitelia eshopov možno ešte stále nezaregistrovali zmenu zákona o elektronických komunikáciách, ktorý začal platiť od 1.2.2022. Zákon mení okrem iného aj spracovanie dát od návštevníkov stránky a teda zberu Cookies. S tým priamo s

prejsť na článok

GDPR: Nové pravidlá pre cookies!

Článok prevzatý so súhlasom autorov AK Bukovinský & Chlípala Cookies sú síce právne regulované už dlhú dobu, ale dozorné orgány vynucovaniu pravidiel ich používania neprikladali zásadnejší význam. Situácia sa ale začína meniť aj pod vplyvom rozhod

prejsť na článok

Ako nastaviť Cookies v roku 2022?

Zákon o elektronických komunikáciách, ktorý nadobúda účinnosť k 1. februáru 2022 upravuje podmienky používania cookies. Táto zmena sa dotýka všetkých podnikateľov, majiteľov a prevádzkovateľov e-shopov, webových stránok a aplikácií. Aké sú novinky v nasta

prejsť na článok

ABLEREX AL DATA CENTER NATION MICO MILANO 18 MAGGIO 2022

Ablerex partecipa, in qualità di bronze sponsor, alla tappa milanese della mostra convegno Data Center Nation che si terra al Mico (Centro Convegni di Milano) il 18 maggio 2022. Il convegno, arricchito da una zona expo, è unimperdibile opportunità per ten

prejsť na článok