Hejného šťastné deti

Aká je rola učiteľa pri tomto vyučovaní? Čo robí, ak deťom nevysvetľuje teóriu a neukazuje postupy?Predsa je dirigentom tohto orchestra. Vytvára pracovnú klímu, ale hlavne pomáha budovať vzťahy a prajnú diskusiu medzi žiakmi. Musí vedieť, že radosť z toho, že môj kamarát niečo objavil, je to najdôležitejšie a radosť z toho, že som niečo objavil sám, je druhé najdôležitejšie. Ak ste v takej triede a najslabšie dievčatko na niečo príde, ostatok triedy jej zatlieska. Najväčšia radosť dirigenta je, keď jeho orchester znie harmonicky. Ako sa to dá dosiahnuť? Ak sa deti cítia na matematike bezpečne, zažívajú radosť z úspechov, neboja sa urobiť chybu, lebo na chybách sa učíme, neboja sa “zahryznúť” aj do ťažkej úlohy, lebo vedia, že v spolupráci s kamarátmi ju postupne zdolajú a hlavne, že to bude zábava.Úsilie o hravosť, spontánnosť a ľúbivosť v školách je staré ako školstvo samo, bolo prítomné už v antike. Nebojte sa ísť touto cestou aj dnes. Hejného deti ju poznajú, zažívajú a oceňujú. Keď sa ich doma opýtajú, čo robili v škole? Hejného deti povedia: “Hrali sme sa na autobus, so zvieratkami, stavali z kociek alebo parketovali.”  V spomínaných prostrediach opakovane zažívajú rôzne matematické procesy, na ich základe si budujú matematické schémy. A tak často už prváci vedia čítať záznam v tabuľke, zakresľovať plány stavieb, riešiť rovnice prostredníctvom zvierat deda Lesoňa a poznajú aj záporné čísla, či zlomky. Rodič, ale aj učiteľ, potom nevychádza z údivu nad tým, čo jeho deti dokážu. Ako prichádza radosť z matematiky? Skúsenosti hovoria jasne: tá najúčinnejšia motivácia prichádza z detského pocitu úspechu, z detskej úprimnej radosti, ako dobre sa mu podarilo vyriešiť primerane náročnú úlohu. Je to radosť z vlastných pokrokov, ale aj z uznania spolužiakov a učiteľa. Ako konkrétne to vyzerá? Vlastný poznatok vzniká napríklad takto: Keď má prvák poskladať zo zápaliek štvorec, vezme jednu, druhú, tretiu … Stále mu to nestačí, vezme preto štvrtú zápalku a poskladá štvorec. Potom sa rozhodne poskladať väčší štvorec. Vezme ďalšie zápalky a zloží väčší štvorec. Už začína tušiť, že ak bude chcieť poskladať ešte väčší štvorec, potrebuje na to vždy ďalšie štyri zápalky. Je na ceste k objavu vzorca na výpočet obvodu štvorca. Ako pracujeme s chybou? Dieťa, ktorému by sme zakázali padať, by sa nikdy nenaučilo chodiť. Analýza chyby vedie k hlbšej skúsenosti, vďaka ktorej si deti omnoho viac pamätajú dané poznatky. Chyby využívame ako nástroj na učenie. Podporujeme deti, aby si chyby našli sami, a učíme ich vysvetľovať, prečo chybu urobili. V šťastnom živote sa im táto schopnosť zíde.Pocit z neúspechu eliminujeme tým, že deti dostávajú primerané výzvy.Tým, že aj slabší žiaci vždy niektoré z úloh vyriešia, predchádzame pocitom úzkosti a hrôzy z ďalších hodín matematiky. Tým najlepším žiakom zároveň neustále predkladáme ďalšie výzvy, aby sa nenudili. Učiteľ ich nepreťažuje, ale ani nenudí úlohami. Zadáva také, aby nimi deti neustále motivoval. Preto takéto učenie obe strany baví.Hejného deti nielen že sú šťastné, ale dokážu robiť šťastnými aj druhých. Napĺňajú odkaz otca pána Hejného: „Hľaď, aby Tvoja snaha vychovať dobrého matematika neprevýšila snahu vychovať dobrého človeka.“ Príspevok Hejného šťastné deti je zobrazený ako prvý na stastnedeti.sk.

prejsť na článok

Hejného metóda vyučovania matematiky radosť z poznávania

Absolvovali sme školenie zamerané na výučbu matematiky Hejného metódou, aby sme nielen spestrili hodiny matematiky, ale hlavne aby sme u detí rozvíjali kritické myslenie. Hejného metóda vyučovania matematiky je založená na rešpektovaní 12 základných princ

prejsť na článok

Cítite sa smutní či osamelí? Možno je to vaše vnútorné dieťa

Stalo sa vám, že ste z nevysvetliteľných príčin cítili veľký smútok a osamelosť? Deti, dokonca ani tie vnútorné, by nemali byť samé Keď sa cítite smutní, osamelí, niekedy je za tým spúšťač - napr. vás opustil partner alebo vás ľudia, na ktorých vám zálež

prejsť na článok

Oslávte s nami Svetový deň ústneho zdravia

/*! elementor - v3.19.0 - 28-02-2024 */ .elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title[class*=elementor-size-]>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .e

prejsť na článok

Poslanecký prieskum v centrách pre deti a rodiny a v resocializačných zariadeniach

https://www.youtube.com/watch?v=lG_hn8NfATo Zdroj: TA3 V spolupráci s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny sme sa vo Výbore NR SR pre sociálne veci rozhodli vytvoriť pracovnú skupinu, ktorá bude formou poslaneckých prieskumov monitorovať dodr

prejsť na článok

Nosenie detí a zdravotné obmedzenia detí a nositeľov

V tejto časti webovej stránky sme sa zamerali na najzákladnejšie diagnózy, alebo zdravotné obmedzenia, ktoré môžu mať na nosenie vplyv. Túto časť sme úzkostlivo konzultovali s lekármi a snažili sme sa z odpovedí priniesť zdravý stred. The post Nosenie det

prejsť na článok