Kríza v politike vytvára krízu v cestovnom ruchu

Turizmus je ovplyvňovaný mnohými faktormi, medzi ktoré patrí politické dianie, prírodné katastrofy, terorizmus, občianske nepokoje, prípadne iné neočakávané udalosti, ktoré sa v krajine dejú. Hrozba politickej nestability je spomedzi týchto hrozieb nemenej vážnou pre turizmus a to nielen v aktuálnom čase, ale aj do budúcnosti. Poškodený imidž krajiny vplýva aj na jej destinácie a vnímanie turistov sa napravuje z negatívneho na pozitívny v dlhodobom horizonte obtiažne. Negatívne vnímanie destinácie z dôvodu obavy turistu o svoju bezpečnosť počas pobytu má za následok pokles návštevnosti krajiny. Takéto vnímanie môže naštartovať špirálový efekt, ktorý má negatívne kumulatívny vplyv na ekonomiku krajiny a deštrukciu destinácie nielen v oblasti turizmu. Pri podpore cestovného ruchu (CR), imidž územia hrá dôležitú úlohu a brand destinácie priamo vplýva na pozitívne či negatívne vnímanie turistov. Manažéri v CR by mali vedieť riadiť brand destinácie Imidž destinácie je odrazom predstáv mentálneho obrazu v mysliach súčasných a potenciálnych návštevníkov. Percepcia vnímania destinácie môže byť rovnako aj v kontexte lacného či drahého, ale aj bezpečného či nebezpečného pobytu. Ak k tomuto všetkému pridáme aspekt produktu cestovného ruchu, čiže službu, ktorá je nehmotná a hodnotená len na základe odporúčaní tých, ktorý ju už využili. Poškodenie imidžu destinácie sa v súčasnom globálnom svete môže prejaviť niekedy až likvidačne najmä pre firmy a živnostníkov podnikajúcich v cestovnom ruchu na území destinácie. (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Súčasná politická kríza má nemenej rovnaký mediálny dopad v zahraničí, ako na obyvateľov, ktorí v súčasnosti v uliciach miest protestujú proti aktuálnej vládnucej garnitúre a pochodujú za zosnulého novinára a taktiež jeho zavraždenú priateľku. Zahraničné médiá informujú o tejto udalosti rovnako húževnato ako domáce a snažia sa priniesť čitateľom podobne pikantné či mrazivé informácie. Diplomacia nemôže zaháľať Je zaujímavé pozrieť sa na porovnanie vývoja prílevu turistov v prípade krátkodobého pobytu retrospektívne. Graf ukazuje, ako sa menili počty turistov za rok v porovnaní vždy s predchádzajúcim rokom. Kríza ešte zďaleka nie je vo svojom konečnom riešení a preto jej možný negatívny dopad na cestovný ruch sa dá prezentovať na dvoch podobných príkladoch. Tým prvým je spis s krycím názvom Gorila. Táto politická kauza sa dostala na verejnosť v decembri 2011. Euractiv začiatkom januára 2012 píše vo svojom článku o tom, ako masívny korupčný škandál poznačí marcové (2012) parlamentné voľby a zamieša karty politikom. The Economist píše vo svojom článku zo dňa 27.1.2012, že táto kauza je nepríjemnou spomienkou na 90.te roky minulého storočia, kedy na Slovensku fungovali isté praktiky medzi politikou a podnikaním. Svetovo nemenej známe noviny Financial Times sa zmieňujú o finančných skupinách a odmenách, ktoré mali dostať za podporu politikom. Nakoniec noviny dodávajú, že Transparency International zaradil Slovensko vo svojom Indexe vnímania korupcie na 66.te miesto. (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Slovensko má spomedzi štátov susediacich s Ukrajinou najmenšiu hranicu. Na druhú stranu cez našu krajinu preteká takzvané tekuté zlato – plyn. Tu prechádzame k druhému príkladu. Koncom februára 2014 sa na ukrajinskom Kryme objavili neoznačení vojaci vyzbrojení modernými zbraňami, ktorí počas demonštrácií proti novej ukrajinskej vláde postupne obsadili strategické miesta a budovy. To vyústilo do referenda 30. marca 2014 na Kryme a na žiadosť krymského premiéra Sergeja Aksjonova vyslalo Rusko svojich vojakov na ochranu ruských občanov žijúcich na Kryme. Ide o veľmi zjednodušený a rýchly výklad situácie, podstatné však je, že táto situácia zasiahla aj Slovensko, ktoré zaznamenalo výrazné zníženie počtu turistov. To bolo aj oficiálne vyjadrenie ministerstva dopravy a bývalého SACR (Slovenskej agentúry pre cestovný ruch), ktoré za prepadom v roku 2014 videlo nedostatok snehu a krízu na Ukrajine. Prílev turistov zo zahraničia v prípade krátkodobého pobytu za roky 2011 až 2013 vždy v porovnaný celkového počtu turistov pre daný mesiac. Tu sa dá vidieť postupný úbytok turistov, ktorý vyvrcholil v marci 2012 po najmasívnejších protestoch pre kauzu Gorila. Kto bude zastupovať v zahraničí slovenský cestovný ruch Po tichom a v odvetví cestovného ruchu menej slávnom zrušení SACR v decembri 2016 ostalo riadenie destinácií na pleciach združení a organizácií cestovného ruchu. Kompetencie zo zrušenej agentúry sa presunuli na Ministerstvo dopravy a výstavby, avšak v prípade komunikácie na zahraničných trhoch to zväčša zachraňovali zahraničné úrady, diplomatické zastúpenia či samotné destinačné organizácie cestovného ruchu. Nikdy doteraz nebola práca so značkou destinácie tak dôležitá. Do vývoja turizmu v roku 2018 zasiahne nová kríza, no nie je inštitúcie, ktorá by komunikáciu zastrešila a v maximálnej miere sa snažil zamedziť negatívnym dopadom politickej krízy. Bez SACR sa naštartovaný rast cestovného ruchu v prípade krátkodobého pobytu zahraničných turistov v roku 2017 spomalil. Vidno to aj na Grafe 1, ktorý v celkovom meradle zaznamenal prepad. Brand destinácie a jej imidž je nielen v prípade cestovného ruchu, ale v iných ekonomických oblastiach nesmierne dôležitým a cenným aktívom každej obce, mesta či kraja. Vytváranie a aplikácia strategických programov s cieľom zvýšenia povedomia a vytvorenia ambasádorov značky destinácie by manažéri pracujúci na oddeleniach cestovného ruchu, riaditelia informačných centier či manažéri združení a organizácií cestovného ruchu si mali čo najskôr zaviesť do svojej každodennej práce. Samotný marketing už nebude postačovať. Začnite svoj Brand destinácie tvoriť a riadiť už dnes! (Dáta pochádzajú z Eurostat)The post Kríza v politike vytvára krízu v cestovnom ruchu first appeared on BrandInstitute.

prejsť na článok

Krízový manažment alebo ako sme prešli od zájazdov k šitiu rúšok

Let's get skin serious Krízový manažment alebo ako sme prešli od zájazdov k šitiu rúšok Do platnosti vstúpila novela zákona o podpore v cestovnom ruchu, ktorý ostro trpí reštrikčnými opatreniami na zamedze

prejsť na článok

Moc Ježišovho kríža

Miro Tóth nás na Veľký piatok prevedie dôležitosťou toho, čo sa vlastne stalo kríži vyše 2000 rokov dozadu a ako sa to týka aj teba konrétne dnes. Kázeň nájdete po jej odvysielaní v našom archíve tu: http://radio7.sk/archiv/hlas-pre-slovensko/ The post M

prejsť na článok

Z krízy vás vyvedie vopred pripravený plán

Kríza, ktorá nie je dobre zvládnutá, môže v priebehu niekoľkých hodín zničiť aj desaťročia tvrdej práce a hodnoty spoločnosti. Dobre zvládnutá kríza potvrdzuje, že vaša spoločnosť má zavedené procesy a postupy na riešenie takmer všetkých problémov, ktoré

prejsť na článok

Koronavírus spája automobilky i bežných ľudí: Otvorí kríza dvere novým spoluprácam?

Do výzvy #DreamsAreMade­AtHome sa nezapojili iba fanúšikovia nemeckej značky. Prekvapujúco na ňu zareagovali aj viacerí konkurenti.

prejsť na článok

V sopke hlboko pod morom našli jedinečnú medúzu so sýtočerveným krížom vnútri tela

Meno dostala podľa kríža svätého Juraja, známeho z britskej vlajky. Vedci ju zatiaľ zaradili do samostatnej podčeľade.

prejsť na článok