Metodika experimentálneho posúdenia energetickej náročnosti NTV / VTCH s použitím obnoviteľného zdroja energie TZB Haustechnik 2013

Ing. Jozef Bugáň Stavebná fakulta STU, Katedra technických zariadení budov Radlinského 11, 813 68  Bratislava e-mail: [email protected] Úvod V súčasnej dobe sa kladie veľmi veľký dôraz na úspory energie a s ním spojené využívanie obnoviteľných zdrojov energie. Nízkoteplotné vykurovacie a vysokoteplotné chladiace systémy  z hľadiska odovzdávania tepla do interiéru budovy sa môžu realizovať veľkoplošnými sálavými vykurovacími sústavami, teoreticky aj konvekčnými sústavami. Práve veľkoplošné sálavé vykurovanie a chladenie predstavuje súčasne viacero progresívnych prvkov. Jednak využíva nízkopotenciálne zdroje energie ako je energia slnečného žiarenia, geotermálnych vôd a okolitého prostredia (voda, pôda, vzduch), zároveň sa prenos tepla z vykurovacej/chladiacej sústavy do interiéru realizuje prostredníctvom veľkoplošných vykurovacích/chladiacich plôch (podlaha, stena, strop) s dominantným podielom sálavej zložky toku tepla/chladu. V tomto príspevku budú naznačené spôsoby posúdenia  energetickej náročnosti NTV / VTCH systému v budove s obnoviteľným zdrojom energie.         1. Experimentálne posúdene zdroja tepla / chladu na báze OZE Ak je zdrojom energie pre vykurovanie / chladenie objektu tepelné čerpadlo, pracuje toto zariadenie na princípe termodynamického chladiaceho obehu, ktorý je v súčasnosti používaný najmä v realizácii parného kompresorového a absorpčného chladiaceho obehu. V obidvoch aplikáciách je tepelná energia transformovaná do nízkotlakovej časti obehu z okolitého prostredia a získavaná z vysokotlakovej časti ako úžitkový tepelný tok pre vykurovacie / chladiace a iné procesy. Cieľom experimentálneho posúdenie je analýza vplyvu faktorov ako: teplota vonkajšieho vzduchu, teplota podzemnej vody, spotreba elektrickej energie tepelného čerpadla ako aj zariadení podsystému výroby tepla / chladu, dĺžka prevádzkových časov jednotlivých zariadení, teplota vykurovacej / chladiacej vody [1]. Na Obr. 1 je fotografia tepelného čerpadla typ voda / voda.   Obr. 1 Tepelné čerpadlo typ voda / voda         1.1 Teoretické hodnotenie prevádzky tepelného čerpadla           1.1.1 Hodnotenie energetickej efektívnosti pomocou COP   Zásadný rozdiel medzi kompresorovým a absorpčným spôsobom získavania tepelného toku z energie prostredia je znázornené na Obr. 2. Obr. 2 Porovnanie princípu práce kompresorového a absorpčného chladenia [2]         Na základe vyššie uvedeného vzťahu je energetická efektívnosť systému pracujúcich na báze termodynamického chladiaceho obehu (chladiace a klimatizačné zariadenia a tepelné čerpadlá) hodnotená tzv. výkonovým číslom (COP – z anglického Coefficient of Performance), ktoré je možné pre kompresorové tepelné čerpadlo vyjadriť vzťahom: [2]                                         (1)                                        (2) kde PK je mechanický príkon na pohon kompresora a  ФK   je tepelný výkon kondenzátora.         1.1.2 Hodnotenie energetickej efektívnosti pomocou PER Rozhodujúcou hodnotou pre porovnávanie energetickej efektívnosti systémov s rôznymi druhmi pohonnej a produkovanej energie je tzv. stupeň využitia primárnej energie (PER – z anglického Primary Energy Rate). Ten udáva množstvo primárnej energie použitej na výrobu dodávaných energetických tokov, je to teda pomer požadovanej primárnej energie k vyrobenej užitočnej energii, a teda systém s najmenšou hodnotou PER je najlepším z hľadiska spotreby energie. [2] Všeobecná definície PER teda je:                                       (3) kde: ΣEP je suma dodaných energetických tokov do systému vo forme primárnej energie, ΣEG je suma generovaných užitočných energetických tokov         1.2 Experimentálne hodnotenie prevádzky tepelného čerpadla    Podľa normy STN EN 15316-4-2 (Vykurovacie systémy v budovách), metóda výpočtu energetických požiadaviek systému a účinnosti systému, sú vytýčené hranice podsystému výroby tepla tepelným čerpadlom a zahrňujú tepelné čerpadlo, systém zdroja tepla / chladu, pripojené vnútorné a vonkajšie zásobníky a záložné elektrické ohrievače. Hranica systému je znázornená na obr 3. Obr. 3 Hranica podsystému výroby tepla podľa STN EN 15316-4-2 [3] Legenda k obrázku: 1- Systém zdroja tepla 2 obehové čerpadlo zdroja tepla, 3 – tepelné čerpadlo, 4 – čerpadlo pre zásobník ohrevu teplej vody (ZTV), 5 – zásobník pre TV, 6 – záložný zdroj pre TV, 7 – čerpadlo akumulačného zásobníka vykurovania / chladenia, 8 – výstup zásobníka TV, 9 – akumulačný zásobník vykurovania / chladenia, 10 – záložný zdroj pre vykurovanie, 11 – cirkulačné čerpadlo vykurovacieho distribučného systému, 12 – systém odovzdávania tepla, 13 – vstup studenej vody do zásobníka TV         1.2.1 Metodika merania z hľadiska meraných veličín Metodika merania z hľadiska meraných veličín sa zaoberá určením veličín, ktoré by mali byť merané na strane výroby tepla / chladu pre budovu. Predmetom tohto merania je určiť vplyv vonkajšej teploty na výkonové číslo COPTČ tepelného čerpadla nasledovnými meranými veličinami: teplota vonkajšieho exteriérového vzduchu θe v (°C), teplota studenej vody čerpanej zo studne po výmenník tepla θČV v (°C), teplota studenej vody ktorá je vypúšťaná do vsakovacej studne θVV v (°C), objemový prietok čerpanej vody zo studne pre chladenie budovy MV v (m3/h), teplota vody za výmenníkom tepla v prívodnom potrubí do TČ θ1 v  (°C), teplota vody za výmenníkom tepla vo vratnom potrubí z TČ v θ2 v (°C), teplota vratnej vody, ktorá vstupuje do tepelného čerpadla z akumulačnej nádrže θ3 vyjadrená v (°C), teplota výstupnej vody z tepelného čerpadla do akumulačnej nádrže – nabíjanie nádrže θ4 vyjadrená v (°C), teplota prívodnej vody, ktorá vystupuje z akumulačnej nádrže do budovy θ5 vyjadrená v (°C), teplota vratnej vody, ktorá vstupuje do akumulačnej nádrže z budovy θ6 vyjadrená v (°C), objemový prietok vody z tepelného čerpadla do akumulačnej nádrže Mtč v (m3/h), Na obr. 4  je znázornený príklad osadenia záznamníka teploty na potrubie studenej vody čerpanej zo studne. Obr. 4 Osadenie záznamníka teploty studenej vody z čerpanej studne v strojovni Metodika merania pre určenie podielov spotreby elektrickej energie zariadení podsystému výroby tepla pri prevádzke tepelného čerpadla. Pre tento účel je potrebné merať tieto fyzikálne parametre: množstvo spotrebovanej elektrickej energie tepelným čerpadlom PTČ (kWh) a množstvo spotrebovanej elektrickej energie ponorným čerpadlom studničnej vody – PČ1 (kWh), množstvo spotrebovanej elektrickej energie ostatných obehových čerpadiel PČ2 v systéme, Metodika merania pre určenie prevádzkových časov jednotlivých prevádzkových režimov tepelného čerpadla a ich vplyv na prevádzku sústavy. Pre tento účel je potrebné zistiť: Prevádzkový čas tepelného čerpadla v rôznych prevádzkových režimoch (vykurovanie / chladenie) a podobne τvyk, τchlad. (s).         1.2.2 Metodika merania z hľadiska meracích prístrojov  Pre účely experimentálneho merania je potrebné merať už bližšie popísané veličiny uvedené vyššie. Merané teploty: θe , θČV, θVV, θ1, θ2, θ3, θ4, θ5, θ6 je možné dlhodobo merať napríklad pomocou jednokanálového teplomera COMET S0111 pre záznam teploty z jednej externej sondy alebo monitorovacou centrálou COMET MS5D, na ktorý je možné pripojiť niekoľko meracích bodov súčasne. Obr. 5 Na obrázku vľavo je jednokanálový teplomer COMET S0111, vpravo monitorovacia centrála COMET MS5D         Hmotnostý prietok MV a Mtč je rovnako potrebné merať prístrojmi, ktoré majú možnosť záznamu údajov do pamäti v intervale ukladania 5 – 15 minút. Na obrázku X je znázornený prietokomer, ktorý meria hmotnostný prietok a rýchlosť prúdenia kvapaliny pre daný typ a priemer potrubia. Obr. 6: Ultrazvukový príložný prietokomer Portasonic 9000              1.2.3 Metodika merania z hľadiska miesta   Umiestnenie meracích prístrojov v rámci výroby tepla / chladu  je dané umiestnením samotného zdroja tepla v rámci budovy, čerpacej studne a samotnej strojovne. Bližšie je táto schéma zrejmá z obr. 3 Hranica podsystému výroby tepla, ako aj z predchádzajúcich častí.             1.2.4 Metodika merania z hľadiska času   Merania v rámci systému vykurovania / chladenia by mali prebiehať pokiaľ je to možné celoročne, pokiaľ to situácia nedovoľuje aspoň sezónne počas niekoľko po sebe idúcich dní. Najvhodnejšie je preto vhodné merať v zimnom období počas najnižších teplôt v januári a počas letného obdobia v júli, alebo v auguste. Dôležité sú rovnako prechodné obdobia jar a jeseň. Celoročnými nepretržitými meraniami dokážeme zistiť oveľa presnejšie hodnoty výkonových čísel tepelných čerpadiel. Experimentálne posúdenie distribúcie tepla / chladu Distribúcia tepla a chladu zohráva pomerne veľkú možnosť úspor najmä ak ide o veľké administratívne budovy, bytové domy. Kvalitnou izoláciou potrubí je možné zvýšiť konečnú účinnosť tepelného čerpadla v rámci celého systému. Aby sme zistili aké veľké tepelnú straty daná sústava tvorí, je potrebné zistiť nielen hrúbku a materiál tepelnej izolácie potrubí ale aj materiál a priemer potrubí a teplotu v okolí potrubí. Výpočet hustoty tepelného toku izolovaného a neizolovaného potrubia:         2.1 Teoretické hodnotenie distribúcie tepla / chladu             2.1.1 Hustota tepelného toku izolovaného potrubia    Hustotu tepelné toku izolovaného potrubia je možné vypočítať podľa nasledovného vzťahu:                                            (4) kde: Di = DN                           vnútorný priemer potrubia (m), De                                   vonkajší priemer izolovaného potrubia (m), Dr                                   vonkajší priemer potrubia (m), hse = 10 W.m-2.K-1         súčiniteľ prestupu tepla na povrchu izololácie (W/m2.K), λizol                                 súčiniteľ tepelnej vodivosti tepelnej izolácie (W/m.K), λr                                    súčiniteľ tepelnej vodivosti materiálu rúrky (W/m.K), Δ θ                                 rozdiel teplôt teplonosného média v rúrke a teploty okolia rúrky (°C). [4]             2.1.2 Hustota tepelného toku neizolovaného potrubia   Hustotu tepelné toku neizolovaného potrubia je možné vypočítať podľa nasledovného vzťahu:                       (5)                         2.2 Experimentálne hodnotenie distribúcie tepla / chladu    Pre určenie experimentálneho hodnotenia distribúcie tepla / chladu je potrebné poznať najmä merané veličiny, ktoré sú uvedené na obr. 7. Obr. 7: Detail potrubia s tepelnou izoláciou             2.2.1 Metodika merania z hľadiska meraných veličín Metodika merania z hľadiska meraných veličín sa zaoberá určením veličín, ktoré by mali byť merané pre určenie tepelných strát distribúciou. Merané veličiny určujúce tepelné straty distribúciou tepla / chladu: teplota média v potrubí θm v (°C), teplota okolia potrubia θo v (°C), hrúbka tepelnej izolácie potrubia Diz v (m), vonkajší priemer potrubia Dr v (m), súčiniteľ tepelnej vodivosti tepelnej izolácie potrubia λizol  vo (W/m.K), súčiniteľ tepelnej vodivosti potrubia λr  vo (W/m.K).             2.2.2 Metodika merania z hľadiska prístrojov Pre účely experimentálneho merania je potrebné merať už bližšie popísané veličiny uvedené vyššie. Merané teploty: θm , θo je možné merať napríklad pomocou príložných teplomerov, na ktoré je možné napojiť externé sondy pre rôzne typy a varianty meraní.             2.2.3 Metodika merania z hľadiska miesta  Umiestnenie meracích prístrojov v rámci distribúcie je potrebné najmä pre tie časti potrubí, ktoré sa nachádzajú mimo vykurovaný / chladený interiér. Ide hlavne o strojovne, šachty, technické miestnosti, resp. potrubia vedené v zemi, kde sa výrazne zvyšuje opodstatnenie použitia tepelných izolácii.             2.2.4 Metodika merania z hľadiska času   Merania z hľadiska času majú prebiehať najmä počas výrazne teplých dní v lete (pre chladenie) a naopak chladných dní (pre vykurovanie). Pokiaľ by bol záujem vyčísliť oveľa presnejšie tepelné straty energie na potrubiach, je možné nainštalovať prístroje na obdobie celého roka a zistiť tak celkovú účinnosť distribučného systému tak pre vykurovania ako aj chladenie objektu.             3. Experimentálne posúdenie odovzdávania tepla / chladu Tvorba umelého životného prostredia predstavuje v architektúre a stavebníctve cieľavedomú snahu zabezpečiť optimálnu mikroklímu v interiéroch budovy. Definovať tento stav je pomerne komplikované, pretože v každom interiéri sa môže súčasne nachádzať a pôsobiť viacero zložiek mikroklímy. V interiéri je najdôležitejšia tepelnovlhkostná mikroklimatická zložka. Jej narušenie ohrozuje homoiotermiu ako základnú podmienku existencie ľudského organizmu [5]. Priaznivú tepelnú pohodu vytvára práve odovzdávací systém, ktorým sa dá nemenej vhodne ovplyvniť jej kvalita.             3.1 Teoretické hodnotenie odovzdávania tepla / chladu                     3.1.1 Straty energie z tepelného odovzdávacieho systému podľa DIN 18599                    Celková účinnosť odovzdávacieho systému ηl,em =  1/(4 ( ηL + ηC + ηB )) kde:              ηL         je stupeň čiastkovej účinnosti pre vertikálne rozloženie ηc         stupeň čiastkovej účinnosti pre nastavenú regulovanú izbovú teplotu, ηB        stupeň čiastkovej účinnosti pre špecifické straty vonkajších komponentov (vložené systémy), [7]                 Straty tepla odovzdávacieho systému Ql,em =  ((fradiant . finf . fhydr)/ ηl,em )-1) . Qh kde:               QI,em    – sú straty odovzdávacieho systému v (kWh), Qh        čistá potreba tepla (kWh), fhydr      faktor hydraulického vyregulovania, finf       faktor pre prerušovanú prevádzku (časovo závislé nastavenie zníženia teploty pre individuálnu miestnosť), fradiant  faktor sálavého efektu (podstatné len pre vykurované veľké miestnosti  s výškou miestnosti h > 4 m) , η1,em    celková účinnosť časti tepelného odovzdávacieho telesa v miestnosti. [7]                 3.1.2 Hodnoty účinností zabudovaných vykurovacích / chladiacich plôch V nasledujúcej tabuľke sú uvedené účinnosti rôznych systémom odovzdávania tepla, resp. chladu do priestoru. Tab. 1  účinnosti zabudovaných vykurovacích plôch v miestnosti so svetlou výškou h < 4 m [7] Ovplyvnené parametre Čiastková účinnosť ηL ηc ηB Regulácia teploty miestnosti Tepelný nosič voda neregulovaná 0,75 neregulovaná s centrálnou reguláciou teploty 0,78 neregulovaná s priemernou hodnotou (υv – υR) 0,83 izbová regulácia 0,88 dvojstupňová regulácia/P regulácia 0,93 PI regulácia 0,95 Elektrické vykurovanie dvojstupňová regulácia 0,91 PI regulácia 0,93 Systém Podlahové vykurovanie ηB1 ηB2 mokrý systém 1 0,93 suchý systém 1 0,93 suchý systém s malým krytím 1 0,98 Stenové vykurovanie 0,96 0,93 Stropné vykurovanie 0,93 0,93 Špecifické tepelné straty cez stavové povrchy Sálavé vykurovanie bez minimálnej izolácie súvisiacej s DIN EN 1264 0,86 Sálavé vykurovanie s minimálnou izolácie súvisiacej s DIN EN 1264 0,95 Sálavé vykurovanie so 100 % izoláciou súvisiacou s DIN EN 1264 0,99             3.2 Experimentálne hodnotenie odovzdávania tepla / chladu                3.2.1 Metodika merania z hľadiska meraných veličín     Metodika merania z hľadiska meraných veličín sa zaoberá určením veličín, ktoré by mali byť merané na strane odovzdávania tepla, resp. chladu do priestoru. Pre tento účel boli v strojovni merané nasledovné veličiny: teplota vonkajšieho exteriérového vzduchu θe v (°C), operatívna teplota miestnosti θo v (°C), teplota vzduchu θV v (°C), povrchová teplota odovzdávacích prvkov, najčastejšie sálavých konštrukcií θs v (°C), relatívna vlhkosť vzduchu Rh v (%), rýchlosť prúdenia vzduchu vair v (m/s), intenzita sálania odovzdávacích prvkov Is (W/m2) Na obr. 8 je znázornený príklad merania parametrov vnútornej klímy. Obr. 8 Meranie vnútornej klímy v interiéry pomocou prístroja B&K             3.2.2 Metodika merania z hľadiska prístrojov     Pri zisťovaní stavu tepelnej pohody subjektu pri práci za počítačom a tepelného odporu oblečenia, reprezentujúcich subjektívne faktory, treba merať štyri faktory charakterizujúce tepelný stav vnútorného prostredia: relatívna vlhkosť vzduchu, rýchlosť prúdenia vzduchu, operatívna teplota vzduchu, teplota vnútorného vzduchu. [6] Merania tepelného stavu sa môžu realizovať napríklad prístrojom B&K 1213 (indoor climate analyzer) s adekvátnymi senzormi. Analyzátor vnútorného prostredia od firmy Brüel&Kjaer typ 1213 je pripojený na batérie a meria parametre vnútorného vzduchu pomocou meraniam zodpovedajúcimi senzormi. Požadované parametre sú po ustálení prístroja odčítané na displeji a zapísané do záznamového hárku. Podľa typu a prevádzky budovy sa zvolí výška v ktorej sa merajú uvedené parametre. Na obr. 9 je zobrazené zariadenie na meranie parametrov vnútorného vzduchu. Obr. 9: Analyzátor vnútorného prostredia Brüel&Kjaer typ 1213 Pre overenie správnosti meraných teplôt odovzdávacích prvkov θs je vhodné použiť infračervený bezkontaktný teplomer. Obr. 10 Infračervený teplomer TESTO 845             Termovízne posúdenie odovzdávacích prvkov je zobrazenie teplotného poľa skúmaného predmetu, ktorý vyžaruje teplo v rôznych farebných škálach. Posúdenie sa vykonáva termovíznou kamerou, ktorá je znázornená na obrázku č. 11. Obr. 11: Termovízna kamera MobIR M4            Nemenej dôležité je posúdenie intenzity sálavého toku Is (W/m2) odovzdávacích prvkov, ktoré nám vie preukázať aký je aktuálny výkon z danej odovzdávacej plochy. Na obr. 12 je fotografia prístroja, ktorý umožňuje toto meranie. Obr. 12: Gogas Comfortmeter             3.2.3 Metodika merania z hľadiska miesta     Umiestnenie meracích prístrojov v rámci odovzdávania tepla/chladu do priestoru sa uskutočňuje priamo v mieste pobytu osôb. Zvolené sú najmä typické opakujúce sa miestnosti, ale aj tzv. exponované, ktoré sú napríklad v styku zo strechou, suterénom a pod.             3.2.4 Metodika merania z hľadiska času     Merania v rámci systému odovzdávania tepla, resp. chladu NTV / VTCH by mali prebiehať súčasne s experimentálnymi merania na zdroji tepla a chladu, ktoré sú bližšie popísané v kapitole 1.1.4. Pre tento typ meraní je vhodné zachytiť nábeh systému pred príchodom osôb, počas ich prítomnosti a opätovného odchodu, rovnako je potrebné vedieť ako je systém regulovaný a či sú uplatnené nočné, prípadne víkendové teplotné útlmy. Záver Vhodne zvolenou metodikou experimentálneho posúdenia energetickej náročnosti NTV/VTCH s použitím obnoviteľného zdroja energie je možné dosiahnuť veľmi presné nielen energetické a ekonomické výstupy, ale tiež je možné zistiť aj priamy dopad na vnútorné prostredie. Tento príspevok bol vypracovaný v rámci projektu VEGA 1/1052/11. Literatúra [1]   DVOŘÁK, Z. Základy chladíci techniky. Praha : SNTL, 1986. 247 s. ISBN -. [2]   PETRÁŠ, D., LULKOVIČOVÁ, O.,TAKÁCS, J., FÜRI, B. Nízkoteplotné vykurovanie a obnoviteľné zdroje energie. Bratislava: Jaga, 2001. 271 s.         ISBN 80-88905-12-5.6. [3]   STN EN 15316-4-2. Vykurovacie systémy v budovách. Metóda výpočtu energetických požiadaviek systému a účinnosti systému. Časť 4-2: Priestorové systémy výroby tepla, systémy tepelného čerpadla. 2008. [4]   STN EN ISO 12241 (73 0556) Tepelná izolácia technických zariadení budov a priemyselných inštalácií. Výpočtové pravidlá. Bratislava : ÚNMS SR  2009 [5]   FANGER, P. O. The phylosophy behind a comfort standard. In Indoor Air 84. 1984, p. 8. [6]  STN EN ISO 7730. Ergonómia tepelného prostredia. Analytické určovanie a interpretácia tepelnej pohody pomocou výpočtu ukazovateľov PMV a PPD a kritérií miestneho tepelného pohodlia (ISO 7730: 2005). 2006. [7] DAHLSVEEN, T., PETRÁŠ, D. a kol.: Energetický audit a certifikácia budov. Bratislava: Jaga group 2008. [8] PETRÁŠ, D. a kol.: Teplovodné a elektrické podlahové vykurovanie. Bratislava: Jaga group 2004. Príspevok Metodika experimentálneho posúdenia energetickej náročnosti NTV / VTCH s použitím obnoviteľného zdroja energie TZB Haustechnik 2013 zobrazený najskôr Energetické ceritikáty, projekcia TZB - Bugáň TZB.

prejsť na článok

Na jeseň môžete získať dotáciu z Plánu obnovy na zníženie energetickej náročnosti domu

Na jeseň môžete získať dotáciu z Plánu obnovy na zníženie energetickej náročnosti domu Pripravte sa ešte dnes a vyberte si kvalitnú tepelnú izoláciu Na jeseň tohto roka spustí Ministerstvo životného prostredia SR Plán obnovy. Jeho cieľom je elim

prejsť na článok

Metodika: VV 2. − 5. ročník ZŠ, Sprejovanie v prírode

Oboznámime sa s pravekými metódami maľovania a vyskúšame si to aj vlastnoručne TÉMA: miešanie farieb a určovanie tvarov CIEĽ: Zistiť, ako zo základných farieb vytvoriť sekundárne. Naučiť sa vnímať rôznorodosť tvarov v prírode. Spoznať, ako sa vytvárali fa

prejsť na článok

Metodika: SJL 4. – 5. ročník ZŠ príbehy z prírody

Vytvoríme si krátke príbehy z prírodných predmetov na školskom dvore TÉMA: tvorba viet a príbehov CIEĽ: Rozšíriť si slovnú zásobu. VEK: 4. – 5. ročník ZŠ  DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne POMÔCKY: prírodniny, špagát, štipce, podložka, pero,

prejsť na článok

Metodika: MAT 7. roč. ZŠ Ako vyzerám na papieri?

Ako vyzerám na papieri? alebo zážitkové meranie na školskom dvore? TÉMA: zmenšenie v pomere CIEĽ: VEK: 7. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne POMÔCKY: papier, ceruzka, pravítko, meracie pásmo POPIS: Žiakov rozdelíme do 3-členný

prejsť na článok

Metodika: FYZ 7.- 8. roč. ZŠ Padák

Overte si princíp fungovania padáku v prírode. TÉMA: odporová sila CIEĽ: Vytvoriť padák z prírodného materiálu.  VEK: 7.-8. ročník ZŠ  DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE: jar, leto, jeseň POMÔCKY: písmená, z ktorých vyskladáme meno Štefan Banič, prírod

prejsť na článok