Dá sa vyčerpať mentálna energia? Je naozaj sila vôle ako sval, ktorý sa unaví? Prečo “lekvárový experiment vošiel do histórie? Pravdepodobne ste to zažili. Zobrali ste z regálu niečo preto, že to bola najnižšia cena alebo značka, ktorú poznáte. Vaše plány o racionálnej strave skončili večer pri čipsoch. Pri únave z rozhodovania a dosiahnutia stavu nízkej sebakontroly budeme nakupovať na základe jednoduchých kritérií (cena, značka ap) a večer nám neostane energia na sebakontrolu a siahneme po čipsoch. Únava z rozhodovania je spojená aj s vyčerpaním ega, o ktorom prvýkrát hovoril Freud. Aby sme mali naše ego neustále pod kontrolou, stojí nás to mentálnu energiu, a tá je obmedzená. Sebakontrolu si možno predstaviť ako sval; keď je dobre oddýchnutá, je silná, ale pri práci sa unaví a potrebuje regenerovať. Aj sval keď sa unaví je menej efektívny, tak aj schopnosť ega prejavovať sebakontrolu sa vyčerpáva a vyžaduje si oddych. Experimenty ukázali, že mentálna energia je konečná, najmä pokiaľ ide o jej vplyv na našu sebakontrolu. Keď sa vyhýbame pokušeniam (jedenie čokolády), nedokážeme už odolať iným pokušeniam alebo len veľmi ťažko. Zdravo raňajkujeme a obedujeme. A pretože sme počas dňa vynaložili veľa duševnej energie, aby sme odolali nutkaniu dopriať si, do večera už dosiahneme stav vyčerpania ega a naše plány o zdravej racionálnej strave končia… pri čipsoch. A čo experiment s džemom? Psychológovia Iyengar a Lepper rozmiestnili v jednom obchode 24 rôznych druhov džemov. V iný deň na tom istom mieste nachystali výber iba 6 rôznych druhov džemov. Veľký sortiment vyvolal síce väčší záujem, ale ľudia nakupovali oveľa menej. Kým pri výbere zo šiestich džemov sa nákup výrazne zvýšil, až 10x! Aj keď sa výber zdá byť príťažlivý na prvý pohľad, preťaženie malo opačný efekt - voľba paralyzovala zákazníka. A taký je paradox voľby: ak má človek príliš veľa možností, je menej pravdepodobné, že si niečo kúpi.
V dnešnej dobe je rýchlosť zmien stále vyššia. Je na historickom maxime a lídri čelia rozhodnutiam častejšie ako kedykoľvek predtým. S rastúcim počtom rozhodnutí môže byť ovplyvnená ich celková efektivita. Vedúci pracovníci, ktorí trpia únavou z rozhodova
prejsť na článokKaždý deň robíme tisíce rozhodnutí , až okolo 35-tisíc. Kolobeh rozhodovania sa začína hneď po prebudení.. čo si dáme na raňajky alebo čo si oblečieme. Máme radi výber, ale s možnosťami voľby často zažívame kognitívne preťaženie. Ako to vnímal Steve Jobs
prejsť na článokCavalor LACTATEC 2 Kg - NOVINKA! Špičkový produkt novej generácie pre kone vo vysokej športovej záťaži! Cavalor LactaTec je najkomplexnejší doplnok výživy, ktorý podporuje rôzne aktivity svalov, stimuluje regeneráciu svalov a zabraňuje svalovým problémom,
prejsť na článokThe post UPN Mestská časť Bratislava Devín appeared first on PIK FONDRK.
prejsť na článokČasť 2: Vplyv Vedomej komunikácie na budovanie Personálneho Brandingu Prvú časť článku som venovala významu vedomého budovania Personal Brandu, tomu, že vaše meno je vaša značka, ktorá vás všade sprevádza a reprezentuje zároveň. Komunikácia sa považuje
prejsť na článok