Originalita diela je definovaná schopnosťou priniesť niečo nové, prekvapiť, či pobaviť. Vytvoriť niečo úplne originálne, čo ešte nik iný nevymyslel, je veľmi ťažká úloha. Súhlasíte? Skúsme sa spolu v článku zamyslieť, skadiaľ čerpať inšpiráciu. Dobre ukradnuté nápady Kedy vás naposledy niečo prekvapilo? Bolo to príjemné prekvapenie, alebo nepríjemné? Bol v tom prekvapení originálny nápad alebo niečo prevzaté? Je naozaj ľudí tak veľa a myšlienok tak málo, že si ich musíme vzájomne kradnúť? Nebojte sa inšpirovať u druhých, „kradnúť nápady“. Ak autor k dielu pridá autentický kúsok seba a tiež autentický kúsok svojho publika, zafunguje to. Zablúdim na chvíľu do rozprávok: Druhý diel príbehu Ľadové kráľovstvo s princeznami Elsou a Annou ma sklamal. Bol určený pre pôvodné publikum, ktoré medzičasom vyrástlo. No v kine sedeli znova len troj-štvorročné dievčatká, čakali nezložitý príbeh, ktorý by im mamy nemuseli počas filmu vysvetľovať. Nečakali burácajúce akčné scény a strašidelné pocity. Na druhej strane ma pobavil ukradnutý nápad na Aliexpresse. Tričká s Disneyovskými princeznami. Ktosi ich nakreslil v moderných tínedžerských veciach, v reálnom svete. Ukradol im „len tvár“. Neskrotná Merida v teplákoch s prúžkom na boku a crop tope, Elsa v elegantných biznis nohaviciach s pukmi, Anna v pohodlnej košeli, Ariel v roztrhaných rifliach, Snehulienka v šik červenej koženke a na ihličkách Tieto tričká boli určené pre z rozprávok práve vyrastené tínedžerské publikum. A vyšlo im to! Moderný outfit princeznej sedel s jej povahou. Som si istá, že autor obrázkov mal všetky rozprávky sto razy napozerané a preto vedel, že budú mať úspech. U každého, kto tie rozprávky mal sto razy napozerané. Uzrúc obrázok nám zazvoní v hrudi zvon hlasným „Áno!“, lebo presne tak by vyzerala Merida, Elsa, Anna, Ariel, Snehulienka v našom svete, presne tak by sa obliekla, presne tak by sa nalíčila! Spomeniete si aj vy na dobre ukradnutý nápad, čo vás pobavil? Existuje tajná ingrediencia? Čo je to, aká je? Ďalšia rozprávka Kung-fu panda. Nemotorná panda Po sa má stať dračím bojovníkom a všetkých zachrániť pred zlovestným leopardom Tai Lungom. Taj Lung chce získať dračí zvitok, je v ňom ukryté tajomstvo nekonečnej sily. Taj Lung dračí zvitok v boji získa, nepochopí však symbolický význam posolstva, rozvinutá listina je totiž prázdna. Panda Po zvíťazila, jej štýl boja bol svojský a nevypočitateľný. Jej adoptívny husí otec, predavač vychýrenej rezancovej polievky, prezradil pande dôležitú vec žiadna tajná ingrediencia v jeho polievke nie je. Hoci tajná ingrediencia bola hlavný predajný ťahák pre jeho polievku, v skutočnosti neexistuje. Po pochopil symbolický význam prázdneho dračieho zvitku veci sa stanú výnimočnými vtedy, keď uveríme, že také sú. Autenticita autora, poznanie konzumenta Ak autor nevkladá do diela tajnú ingredienciu, čo je to čo z neho spraví obdivovaný originál? Akejkoľvek originálnej tvorbe musí predchádzať hromadenie a spoznávanie. Pobaví nás vtip, zaujme praktickosť, očarí pôvab. Avšak autor diela nemôže byť prázdny, keď sa má postaviť pred masy. Má za ne snívať, uhádnuť ich vkus a potreby. Musí najprv hltavo do seba nasať pocity a chute svojho publika, splynúť s ním. Autor diela a jeho publikum potrebujú podobné asociácie, aby sa vzájomne pochopili. Ľudskej mysli vraj stačí len pár milisekúnd, aby rozoznala, či je niečo autentické alebo je to iba póza a predstieranie. Pár milisekúnd na rozoznanie originálu a napodobeniny. Aj konzument, ak nechce byť oklamaný, alebo neskorším pochopením sklamaný, musí sa snažiť čo najviac spoznávať všetko okolo seba. Hľadať recenzie, porovnávať kvalitu. Inak je ľahkým terčom. Zbabral som to Nikto učený z neba nepadol, no pravda je taká, že ľudia sa za chyby hanbia a len neradi ich priznávajú. Dnešná doba nás často núti k súťaživosti a pretekaniu, oceňované sú excelentné výkony. Veríte, že je veľmi originálne a inšpirujúce, ak sa dokážete na svojich chybách zasmiať a verejne ich vystaviť na pranier? Obrátite tak prehru vo svoj prospech, všetci zrazu uvidia človeka z mäsa a kostí a spomenú si na svoje vlastné zlyhania. Určite ste sa už stretli s porovnávajúcimi obrázkami pokazených tôrt a zákuskov „toto som chcel upiecť a toto mi z pod rúk vzišlo“, alebo s neforemnými šatami „takto to vyzeralo na modelke v eshope a takto vyzerám ja“. Ak máte práve deň, keď vám všetko padá z rúk, tieto obrázky vám dokážu napraviť náladu. Nie je dôležité byť hneď kráľom, ale je dôležité vydať sa na cestu. Iba tak prídete na to, ako veci robiť správne a svojsky. Roky na ceste z nás spravia machra medzi machrami. A cestu si môžete spríjemniť budovaním publika, pravidelným informovaním ako sa vám darí. Oxytocín, prosím! Ublížiť, ukradnúť, stratiť, ohroziť V youtube videách hollywoodského scenáristu bol vysvetlený presný postup, ako sa stavia príbeh dobrého filmu. (S upozornením, že ak si takéto vystavanie príbehov osvojíte, pokazíte si možno budúce divácke zážitky. Pretože ho zrazu v každom dobrom filme rozpoznáte.) Prezradiť, či neprezradiť? V úvode príbehu je predstavená hlavná postava. Hlavná postava má milovaného partnera alebo zvieracieho miláčika, obľúbenú vec, ktorá je jej vzácna. Aby film pripútal diváka na hodinu a pol do kresla v kinosále, je potrebné milovanému partnerovi, zvieratku, či rastlinke pomerne rýchlo v úvode filmu ublížiť. Čože?!? Áno ublížiť! A obľúbenú vec stratiť, ukradnúť, chcieť zničiť alebo ju inak ohroziť. A je to! Dostaví sa efekt na chemickej úrovni. Divák je týmto postupom s miláčikom alebo milovanou vecou oxytocínovo naviazaný! Bude mu na osude miláčika veľmi záležať, bude ho spolu s filmom zachraňovať, bojovať. Ak sa človek dotýka so svojim partnerom, vyplaví sa mu z hypotalamu do tela oxytocín. Oxytocín sa v zvýšenom množstve vylučuje aj ak sa maznáte so svojim zvieracím miláčikom. Oxytocín ovplyvňuje tehotenstvo a vo zvýšenej miere sa vyplavuje matkám pri pôrode, pomáha vytvárať väzbu matky a dieťatka. Dokonca vraj aj vtedy, ak ste obklopený modrou farbou, vyplavuje sa ho viac. Je nazývaný hormón šťastia alebo hormón lásky, niekedy aj hormón dôvery. Aký je váš obľúbený film? Máte odvahu preskúmať, či v ňom bol použitý takýto scenáristický postup? A čo vaše diela, dokážu spútať obdivovateľov oxytocínom? Možno stojí za to premyslieť aj postup akým predstavíte dielo Spodný vír Máte obľúbeného spisovateľa? Keď dočítate jednu knihu, žiada sa vám začať s ďalšou a ďalšou. Jedným z mojich obľúbencov je John Irving. Čo si od neho požičiam do tohto článku je slovné spojenie „spodný vír“ z príbehu Svet podľa Garpa. Spodný vír bol neurčitý nedobrý pocit, ktorý sa znenazdajky Garpovi vynoril a prenasledoval ho, až kým sa čosi zlé naozaj nestalo. Možno ste niekedy zažili niečo podobné. Pocit akoby ste na niečo zabudli. Alebo akoby ste sa snažili na niečo zlé zabudnúť. Akoby vás hrýzlo svedomie a vy netušíte prečo. Akoby vás nejaký spodný vír ťahal do temnej hlbiny. V Irvingových knižkách si môžete vypestovať citlivosť na tieto spodné víry, vyskytujú sa v príbehoch v rôznych obmenách. Najpôvabnejšia obmena je vypreparovaný jazvečík Truchlík, milované rodinné zvieratko v knihe Hotel New Hapshire. Ak vypadne zo skrine, keď tam hľadáte čosi úplne iné, čakajte pohromu. Vám to zapne až po ďalších desiatich stranách, no autor si vás pomaličky upiekol a zasadil nečakane presný zásah. Umocnil vaše rozhorčenie. To sa predsa dalo čakať, upozorňoval vás! Zapol vo vás spodný vír! Len vy ste si to nevšímali, lebo scénky boli vtipné. Spodný vír je pre mňa akoby opak oxytocínu. Čosi čo cítime, ale nevieme ovládať. Neurčitý, veky starý strach, ktorý nás núti utiecť, bojovať alebo hrať mŕtveho chrobáka. Ak máte pri tvorení svojho diela pocit, že spoločenská objednávka nesúznnie s vašimi hodnotami, že tvoríte nasilu a nie zo srdca, že vás sťahuje spodný vír, pravdepodobne to z vášho diela vycíti aj vaše publikum. Znovu vás nabádam k autenticite. Aj v takom prípade, že nenájdete široké publikum, zostante vždy sami sebou. Stručné rady pre všetkých na ceste za originalitou Nebojte sa kradnúť nápady. Pokiaľ k nim pridáte niečo do kosti uveriteľné a vlastné. Chybujte a smejte sa na svojich chybách! Chyby vás veľa naučia. Užívajte si cestu. Vnímajte všetky chute, farby, vône. Príroda nám nadelila zmysly, aby sme ich napĺňali vnemami. Dala nám aj pamäť, z ktorej v nečakanej chvíli vytrysknú zábavné asociácie. Vsaďte na autenticitu a oxytocín. Buďte ostražitý, ak sa vám ozve spodný vír. V najhlbšom centre mozgu je tisícročná pamäť ľudského pokolenia. Behom pár sekúnd váš protihráč odhalí pravdu aj klamstvo. The post Vieme vytvoriť niečo úplne originálne, alebo čo je vlastne originál? appeared first on Digitálna hyena.
Siedmy ročník vzdelávacieho programu MyMachine bude úplne úžasný! Ako to vieme? Pretože už máme za sebou turné po základných školách a tak vieme, že skvelé sú nielen deti zapojené do tohtoročného MyMachine, ale aj vysokoškoláci, ktorí pre nich budú vynále
prejsť na článokJednotný štýl komunikácie neplatí pre každého, práve naopak. Každý z nás je originál a Univerzálna (UNI SIZE) veľkosť nesadne nikomu ako uliata. Príklad bieleho UNI trička: štíhla slečna ho má ako nočnú košeľu a veľký chlapisko, keď si ho oblečie pôsobí e
prejsť na článokDych - neoddeliteľná súčasť yogovej praxe a vlastne to najdôležitejšie čo v yoge máme. Ako však sa vyznať kde sa nadýchnuť a kde urobiť presný opak? Rôzne školy yogy majú na to aj ako pri všetko rôzne názory ja tu uvediem ten čo používam ja pri svojich h
Stane sa, že vám príde objednaný tovar a vy ešte musíte rozmýšľať ako ho zabaliť. U nás máte objednaný tovar už aj zabalený a môžete ho rovno darovať. Snažíme sa, aby boli šperky zabalené originálne. Prídu vám v krabičke s milou kartičkou. Na kartičke bud
prejsť na článokPreglejka čo to vlastne je preglejka? Preglejka je veľkoformátový materiál na báze dreva, ktorý sa používa vo viacerých výrobných odvetviach: nábytkárstve, stolárstve, priemysle alebo iných remeslách. Je tvorená viacerými vrstvami, aby sa docielila ich p
prejsť na článok